Чому Новобузький район досі залишається «білою плямою» на децентралізаційній карті області: науковці «Могилянки» пішли на експеримент

У Новобузькому районі відбулося обговорення процесу формування спроможних територіальних громад з наукової точки зору: арбітрами між позицією влади і громад району зголосився стати  директор Інституту державного управління Чорноморського національного університету імені П.Могили, доктор наук з державного управління, професор, державний службовець 1 рангу Володимир Ємельянов та кандидат наук з державного управління Анастасія Ібрагімова.

Цей район, як і Вознесенський, досі залишається білою плямою у Перспективному плані Миколаївської області. Торік люди не погодились прийняти об’єднання за принципом «1 район – 1 громада», але й не змогли довести свій варіант. Місцева ініціатива полягала у бажанні подробити один пазл – Новобузьку об`єднану територіальну громаду на три малі – Софіївську, Новополтавську, Новобузьку міську ОТГ. Комісія ОДА, яка опрацьовували дану пропозицію, навела аргументи, що такі формування не можуть бути спроможними. Згідно з Методикою визначення фінансової спроможності існують  певні критерії, що є визначальними при прийнятті рішенні щодо об`єднання. І процес досі стоїть на гальмах.

Думки розділені, хоч всі добре розуміють, що час іде, зволікання з рішенням грає не на користь жителям району. Зрозуміло, що якомога скоріше потрібно шукати консенсусу.  Якась частка людей і нині адресує закиди фахівцям облдержадміністрації, які проводили обрахунки та приймали висновки, у владних амбіціях та небажанні прислухатись до думки жителів району. Інша – все-таки підтримує об`єднання за принципом «1 район – 1 громада», і готова розгорнути роботу в цьому напрямку.

Відкриваючи обговорення голова Новобузької РДА Сергій Іванов зазначив: «Зважаючи на принцип добровільності, який лежить в основі Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», я запропонував фахівцям з Інституту державного управління вивчити нашу ситуацію і висловити свій вердикт. В країні йдуть реформи, і це неправильно, що наш район зайняв позицію споглядальника. Потрібно змінювати життя на краще, потрібно діяти, а не сперечатися, на кшталт, «чия візьме». Дякую Володимиру Михайловичу, який позитивно сприйняв цю пропозицію, і ретельно вивчивши всі аргументи нині з наукового погляду приїхав презентувати свої напрацювання щодо Новобузького району. Сподіваюсь, що ця нова інформація декому відкриє очі, допоможе зрозуміти, що є питання, які не можна вирішувати горлом, власними амбіціями. Потрібно думати про долю земляків через 10-15 років, а не власні інтереси на сьогодні. Я закликаю до голосу серця і розуму кожного сільського голови. Вас обирали люди, вам довіряють,давайте цей день проведемо у режимі глибокої дискусії. Нині обговоримо всі запитання, щоб далі плідно працювати».

Володимир Ємельянов  спершу дав можливість висловитись сільським та Новобузькому міському голові щодо їх бачення реформи органів місцевого самоврядування у районі. Пояснив, що заради цієї зустрічі з активом району, сільськими головами, депутатами місцевих рад йому разом з колегою Анастасією Ібрагімовою довелося попрацювати над підготовкою даної наукової презентації упродовж декількох місяців. В Інституті державного управління Чорноморського національного університету імені П.Могили було опрацьовано, проаналізовано і зроблено висновки щодо великого обсягу статистичних даних, які включають демографічні процеси на території району, економіку, АПК, соціальну сферу, охорону здоров`я, освіту.

Кандидат наук з державного управління Анастасія Ібрагімова присвятила темі реформи органів місцевого самоврядування власне наукове дослідження. І свою презентацію у Новому Бузу з допомогою кінопроектора  побудувала на основі мови цифр, а не емоцій. Обговорення процесу формування спроможних територіальних громад  у Новобузькому районі розпочала з прорахування витрат. Так, у законодавстві не прописано вимоги до обов’язкової кількості населення у громаді, але фінансові розрахунки свідчать, що громади з чисельністю 3 тис. осіб є менш фінансово спроможними, ніж громади з чисельністю понад 10 чи 20 тис. осіб. Міжнародний досвід свідчить про те, що оптимальна кількість населення в об’єднаній територіальній громаді  - це 30-40 тис. осіб. Рекомендується відстань від центру громади до інших населених пунктів – до 25 кілометрів. Проте чинник території не є визначальним і його застосування різниться у кожному конкретному випадку. Набагато важливішою є наявність транспортної інфраструктури у новоствореній громаді.

Також Методика формування спроможних територіальних громад   визначає певні критерії, що є визначальними при прийнятті рішення щодо об`єднання. Так, мінімальна кількість учнів у центральній громаді повинна бути не менше 250, а дітей дошкільного віку – не менше 100. Повинна бути наявною соціальна інфраструктура, дороги, адміністративні приміщення та ін. Анастасія Алімівна звернула увагу на необхідності прорахувати рівень дотаційності новостворюваних громад, доходів на душу населення, рівень залежності від видатків на апарат. Чи буде кому працювати у виробничих підрозділах, які нині є на території сільради, яка хоче сформувати об’єднану територіальну громаду, якщо уже нині більшість її населення пенсіонери, а через 15 років їх кількість зросте ще на третину. Доповідач зробила аналіз народжуваності по кожній сільській раді, а також дітях віком до 5-ти років. На цифрах довела, що через 20 років  вони будуть представляти населення молодого працездатного віку, але не зможуть вирішити кадрову проблему у цій об’єднаній територіальній громаді через те, що їх замало.  Хто буде наповнювати бюджет? Хто працюватиме на її фінансову спроможність? Навіть судячи з цього критерію подібне об`єднання не є спроможним. Моя позиція нейтральна, - підкреслила А. Ібрагімова. - Ми не маємо наміру підтримувати ту чи іншу сторону. Ми приїхали познайомити вас з тими розрахунками, над якими працювали тривалий час. Вам вирішувати. Однак сільським головам потрібно аналізувати перспективу, а не відстоювати ситуацію сьогоднішнього дня, як «волю людей», - зробила висновок доповідач.

Обговорення тривало майже три години. Володимир Ємельянов не уникав дискусії, реагував на кожну гостру репліку з місць, пропонував аргументувати точку зору відкрито, на розсуд всього залу. Водночас, викладав свою альтернативну думку, - щоб присутні зробили  власний розсудливий висновок. Звісна річ, приймати іншу точку зору, навіть якщо твоя -  чисто суб’єктивна, завжди непросто. І все ж,  перш ніж свою позицію визнати помилковою, потрібно в ній  засумніватись на підставі ґрунтовних аргументів, які висловлює фахова людина.

Я б зараз злукавила, якщо б написала, щоб науковців проводжали одностайними оплесками. Не дарма ж кажуть: поступитися думкою – пройтися по-живому… Адже за ці три години були і викрикування, була і істерія. Це стосується ініціаторів ідеї формування на території району трьох об’єднаних територіальних громад.  І все ж, чимало присутніх у залі упродовж усього засідання робили  нотатки у своєму службовому блокноті, ставили серйозні і змістовні запитання, дякували за неупереджену ґрунтовну інформацію.  А після закінчення обговорення з півтора десятка людей залишились, підійшли до гостей порозмовляти у, так званій, неформальній обстановці. Вони поділились,  що було б за доцільне  цю ж саме презентацію показати людям у селах району. Хто мав бажання і флешку під рукою, перезаписав з ноутбука Анастасії Ібрагімової презентований нею матеріал.

У підсумковому слові голова Новобузької райдержадміністрації С.В.Іванов повідомив, що бере на себе ініціативу на наступному тижні запропонувати сільським головам спеціально зібратись, щоб знову обговорити питання об`єднання громад. Вірить, що крига скресне…

Олександра Ментель,

консультант з комунікацій, висвітлення кращих практик 

та просування успіхів реформ (за проектом «ПУЛЬС» АМУ)

Дата: 29.06.2016 / Переглядів: 734 / Комментарії - 0 шт.

Iм'я -