Роз’яснення щодо ведення військового обліку та бронювання військовозобов’язаних і призовників

На даний час, з огляду на події, що відбуваються в країні, питання щодо ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників, їх бронюванняє як ніколи актуальним. Керуючись ст. 144 Конституції України, ст. 17, 18, 36 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 15, 16 Закону України «Про оборону України», надаємо роз’яснення щодо ведення військового обліку та бронювання військовозобов’язаних і призовників на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності та підпорядкування.

Статтею 16Закону України «Про оборону України» визначені завдання підприємств, установ та організацій усіх форм власності і обов’язки їх посадових осіб у сфері оборони. Одним з цих обов’язків є:

-сприяння забезпеченню ведення персонального військового обліку військовозобов’язаних і призовників, їх підготовці до військової служби, призову на строкову військову службу, навчальним (або перевірочним) та спеціальним зборам і під час мобілізації, створенню працівникам належних умов для виконання ними військового обов’язку згідно із законодавством, забезпечення здійснення заходів з їх військово-патріотичного виховання.

Також статтею 21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначені обов’язки підприємств, установ і організацій щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, зокрема те, що посадові особи підприємств, установ та організацій усіх форм власності, зобов’язані:

- сприяти військовим комісаріатам у їх роботі в мирний час та під час мобілізації;

- вести облік військовозобов’язаних, резервістів і призовників із   числа   працюючих,   здійснювати   заходи   щодо   бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час і надавати звітність із цих питань відповідним органам державної влади, іншим державним органам та органам місцевого самоврядування в установленому порядку;

- надавати відповідним органам державної влади, іншим державним органам та органам місцевого самоврядування інформацію, необхідну для планування і здійснення мобілізаційних заходів;

- сприяти своїм працівникам, які є резервістами, у виконанні ними обов’язків служби у військовому резерві та своєчасному їх направленню до органів військового управління, військових частин.

Основи військового обліку визначаються главою VI Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”. Так, відповідно до частини 5 статті 34 цього Закону персональний облік призовників і військовозобов’язаних передбачає облік відомостей щодо призовників і військовозобов’язаних за місцем їх роботи або навчання та покладається на керівників підприємств, установ, організацій і навчальних закладів незалежно від підпорядкування і форм власності. Відповідно до статті 38 на керівників підприємств, установ та організацій, посадових осіб, призовників і військовозобов’язаних покладаються такі обов’язки щодо виконання правил військового обліку:

- керівники підприємств, установ та організацій, у тому числі навчальних закладів, незалежно від підпорядкування і форм власності зобов’язані на вимогу військових комісаріатів сповіщати призовників і військовозобов’язаних про їх виклик до військових комісаріатів, забезпечувати своєчасне прибуття за цим викликом, у семиденний строк повідомляти районні (міські) військові комісаріати про прийняття на роботу (навчання) та звільнення з роботи (навчання) призовників і військовозобов’язаних.

Крім того нагадуємо що організація та порядок ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників в органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях і навчальних закладах детальніше визначено главами II та III наказу Міністра оборони України від 15.12.2010 № 660 “Про затвердження Інструкції з організації ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників в органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях і навчальних закладах” та в Положенні про військовий облік військовозобов’язаних і призовників, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України №377 від 09.06.1994 року, які є у широкому доступі в Інтернет-мережі. Також у ПКМУ №377 зазначено, що за наявності на обліку на підприємствах в установах і організаціях менше 500 військовозобов’язаних і призовників, обов’язки щодо ведення військового обліку та бронювання військовозобов’язаних покладаються на одного з працівників відділу (управління) кадрів, якому встановлюється доплата у розмірі до 50 відсотків посадового окладу.

Загалом,на керівників підприємств, установ та організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування, покладається виконання таких заходів із питань персонального обліку військовозобов’язаних та призовників:

- перевірка у громадян під час прийняття на роботу наявності військово-облікових документів (у військовозобов’язаних - військових квитків або тимчасових посвідчень (замість військових квитків), а у призовників - посвідчень про приписку до призовних дільниць);

- повідомлення в семиденний термін у військові комісаріати про всіх військовозобов’язаних та призовників, прийнятих на роботу чи звільнених з роботи;

- оповіщення на вимогу військових комісаріатів військовозобов’язаних та призовників про їх виклик до військового комісаріату і забезпечення їх своєчасного прибуття за цим викликом;

- забезпечення повноти, достовірності та якості обліку всіх військовозобов’язаних і призовників підприємств, установ, організацій і навчальних закладів за вимогами, встановленими Інструкцією № 660 та іншими документами первинного обліку відповідно до чинного законодавства;

- підтримання постійної взаємодії з відповідними військовими комісаріатами з питань строків та способів звірки даних особових карток, списків військовозобов’язаних, списків призовників з обліковими даними військових комісаріатів, внесення відповідних змін до них та з питань оповіщення військовозобов’язаних та призовників;

- організація періодичної звірки особових карток, списків військовозобов’язаних, списків призовників із записами у військових квитках та посвідченнях про приписку до призовних дільниць. Не рідше одного разу на рік проведення звірки особових карток працівників з обліковими даними військових комісаріатів;

- внесення в п’ятиденний термін до особових карток працівників змін, які стосуються сімейного стану, місця проживання, освіти, місця роботи і посади військовозобов’язаних та призовників. Про всі зміни до 5 числа щомісяця повідомляються військові комісаріати донесенням про зміну облікових даних;

- приймання під підпис від військовозобов’язаних і призовників їх військово-облікових документів для подання у військові комісаріати, звіряння з особовими картками, списками військовозобов’язаних та списками призовників;

- своєчасне оформлення бронювання військовозобов’язаних за підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час;

- складання і не пізніше 1 грудня поточного року подавання до військових комісаріатів списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць;

- здійснення постійного контролю за виконанням заходів допризовної підготовки, приписки до призовних дільниць, дотриманням правил військового обліку, проведенням роз’яснювальної роботи серед громадян України про виконання обов’язків щодо військового обліку. Повідомлення про військовозобов’язаних та призовників, які порушили вимоги законодавства про військовий обов’язок і військову службу, надсилаються у військові комісаріати для притягнення винних до відповідальності згідно з законом;

- ведення журналу перевірок стану обліку військовозобов’язаних і призовників.

            Керівники підприємств, установ та організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування інформують відповідні військові комісаріати про призначення, переміщення і звільнення працівників, які виконують обов'язки щодо ведення обліку військовозобов'язаних і призовників та бронювання військовозобов’язаних.

Законодавством встановлено, що керівники, інші посадові особи підприємств та громадяни України, винні у порушенні порядку військового обліку, приписки до призовних дільниць, призову на строкову військову службу, проходження зборів, мобілізаційної підготовки та мобілізаційної готовності, неприбутті за викликом до військкомату, а також у вчиненні інших порушень законодавства про військовий обов’язок і військову службу, несуть відповідальність згідно із законом.

Кодексом України про адміністративні правопорушення(далі-КУпАП)передбачено накладення штрафу від одного до трьохнеоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі:

- неподання щорічно в строки, встановлені Міністерством оборони України, до відповідних військкоматів списків працівників, які підлягають приписці до призовних дільниць (ст. 2112КУпАП);

- прийняття на роботу військовозобов’язаних і призовників, які не перебувають на військовому обліку за місцем проживання (ст. 2113КУпАП);

- незабезпечення на вимогу військкоматів сповіщення військовозобов’язаних і призовників про їх виклик у військові комісаріати або перешкоди їх своєчасній явці на збірні пункти чи призовні дільниці (ст. 2114КУпАП);

- несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників, несповіщення їх про виклик у військові комісаріати (ст. 2115КУпАП).

Повторне протягом року вчинення порушень (статті 2112 – 2115КУАП), за які особу вже було піддано адміністративному покаранню, тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Рекомендуємо керівникам підприємств, установ і організацій усунути недоліки та привести у відповідність до чинного законодавства роботу з ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників.

Дата: 30.06.2016 / Переглядів: 2823 / Комментарії - 1 шт.

Iм'я -